ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ

1η   κινητικότητα στην Πορτογαλία
18-22 Σεπτεμβρίου 2023

Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου: Φτάσαμε αργά το βράδυ στην Agueda, την πόλη που βρίσκεται το σχολείο. Μας περίμεναν οι γονείς μαζί με τους μαθητές για να παραλάβουν τους μαθητές μας. Οι καθηγητές, αφού αφήσαμε τις βαλίτσες μας στο ξενοδοχείο, πήγαμε σε ένα τοπικό εστιατόριο όπου γευματίσαμε και κάναμε την πρώτη γνωριμία με τους υπόλοιπους συναδέλφους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

Δευτέρα 18 Σεπτεμβρίου: Το πρωί φτάσαμε στο σχολείο. Μας έκανε εντύπωση ότι οι μαθητές χτυπούσαν μια ειδική κάρτα στην είσοδο. Σε ειδική αίθουσα μας παρουσίασαν τους καθηγητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και ο Διευθυντής του σχολείου απηύθυνε ένα χαιρετισμό.

Συνέχεια είχε η παρουσίαση, βάσει της SWOT ανάλυσης, (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) της κατάστασης που επικρατεί στην Πορτογαλία και ειδικά στην περιοχή της Agueda σχετικά με τις ευάλωτες ομάδες, όπως είναι τα άτομα με αναπηρία, οι μετανάστες και οι πρόσφυγες. Μετά το διάλειμμα, παρουσιάστηκαν και οι εργασίες των υπολοίπων χωρών, καταδεικνύοντας την κατάσταση που επικρατεί σε κάθε χώρα ως αναφορά τις ομάδες αυτές.
Το μεσημέρι, επισκεφτήκαμε το Πανεπιστήμιο της πόλης και αφού γευματίσαμε, οι μαθητές συμμετείχαν σ’ ένα βιωματικό παιχνίδι “Spaghetti tower”.

Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες συναγωνίστηκαν μεταξύ τους για το ποια ομάδα θα φτιάξει το ψηλότερο κτίριο χρησιμοποιώντας μόνο μακαρόνια, κολλητική ταινία, σχοινί και ένα μασμέλοου το οποίο έπρεπε να τοποθετήσουν στην κορυφή χωρίς να πέσει η κατασκευή.  Στη νικητήρια ομάδα συμμετείχε και η μαθήτριά μας, Ηλιάννα.

Τα παιδιά αναχώρησαν για τα σπίτια και οι καθηγητές καθίσαμε για ένα καφεδάκι στο κέντρο της πόλης. Επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο για λίγη ξεκούραση και νωρίς το βράδυ βγήκαμε με τους συναδέλφους Λιθουανούς και Ιταλούς για βραδινό διασκεδάζοντας με ελληνικούς χορούς.

Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου:  Η σημερινή μέρα περιελάμβανε επίσκεψη στο Aveiro. Πρώτη στάση στο Πανεπιστήμιο της πόλης, για να παρακολουθήσουμε ένα ξεχωριστό πρόγραμμα μαθημάτων για άτομα με αναπηρία.

Ήταν πολύ συγκινητική η προσωπική μαρτυρία των σπουδαστών αυτών, που παρά τις σωματικές και νοητικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους για σπουδές και δραστηριότητες.

Η δεύτερη στάση μας ήταν σ’ ένα πολύ σύγχρονο επιστημονικό πάρκο, PCI (Creative Science Park).

Αφού ξεναγηθήκαμε στις
εγκαταστάσεις του και ενημερωθήκαμε για τις υπηρεσίες που προσφέρει σε σπουδαστές και επαγγελματίες, γευματίσαμε στο εστιατόριο που βρίσκεται στο κτίριο αυτό. Αμέσως μετά είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε ιστιοπλοΐα στο Sporting Clube de Aveiro Sailing Academy, με ειδικά πλοιάρια που χρησιμοποιούν τα άτομα με αναπηρία και απολαύσαμε την ομορφιά του αθλήματος αυτού έστω κι αν ο χώρος που κινηθήκαμε ήταν ένας μικρός κολπίσκος.

Στην πορεία του προγράμματος δεν έλειπαν και οι εκπλήξεις. Δύο μαθητές από τη Λιθουανία είχαν γενέθλια και η υπεύθυνη καθηγήτρια της Πορτογαλίας τους ετοίμασε μια τούρτα έκπληξη, από την οποία πήραμε όλοι ένα κομμάτι και ευχηθήκαμε σ’ όλες τις γλώσσες στους μαθητές τα χρόνια πολλά. Αμέσως μετά, περιηγηθήκαμε στο κέντρο του Αveiro, αγοράσαμε διάφορα αναμνηστικά souvenirs και επιστρέψαμε στο σχολείο. Οι καθηγητές γευματίσαμε σε εστιατόριο της πόλης και δοκιμάσαμε την τοπική κουζίνα που είναι ο Βακαλάος.

Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου: Στις 8.30 φτάσαμε στο σχολείο μαζί με τους μαθητές για να παρακολουθήσουμε ένα πολύ διαφορετικό μάθημα με ξεχωριστούς μαθητές. Στο συγκεκριμένο σχολείο, λειτουργεί ένα ξεχωριστό τμήμα Αυτισμού που παρέχει ειδικές υπηρεσίες από εξειδικευμένους δασκάλους σε μαθητές που κινούνται στο φάσμα του Αυτισμού. Για όλους μας ήταν ιδιαίτερα συγκινητικό να βλέπουμε τη λαχτάρα αυτών των μαθητών για γνώση, για επικοινωνία, για αγάπη, για όνειρα… Αφού πήραμε τις απαραίτητες πληροφορίες για τον Αυτισμό και τον τρόπο λειτουργίας αυτού του τμήματος από την υπεύθυνη καθηγήτρια, γνωρίσαμε τους περισσότερους μαθητές του τμήματος. Μας συγκίνησε ιδιαίτερα ένας μαθητής με ξεχωριστό ταλέντο στο τραγούδι και ιδιαίτερα κοινωνικός, που το όνειρό του είναι να γίνει τραγουδιστής. Τέλος, η γνώση έγινε παιχνίδι αφού μέσω ενός εκπαιδευτικού παιχνιδιού, «Kahoot», πιστοποιήσαμε τις γνώσεις μας γύρω από τον αυτισμό.  Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε το Δημαρχείο της πόλης.

Εκεί μας περίμενε ο ίδιος ο Δήμαρχος μαζί με τους συνεργάτες του και μας παρουσίασε το έργο και τις δράσεις του Δήμου ως αναφορά την εκπαίδευση, την προστασία των ευάλωτων ομάδων αλλά και την προσπάθεια προβολής της πόλης για την προσέλκυση τουριστών. Μας πρόσφεραν ποτήρια, κάρτες και σημειωματάρια, αναμνηστικά της Agueda, για να θυμόμαστε την πόλη με τις ομπρέλες, αφού εδώ για πρώτη φορά ξεκίνησε η διακόσμηση των δρόμων με ομπρέλες.

Ακολούθησε γεύμα στην καντίνα του σχολείου και οι μαθητές μας, χωρισμένα σε ομάδες δούλεψαν πάνω στη δημιουργία μιας εταιρείας για την εξυπηρέτηση των ευάλωτων ομάδων και των ατόμων με αναπηρία.  Το απόγευμα είχαμε μια ξεχωριστή συνάντηση με εκπροσώπους αυτών των ομάδων με τους οποίους συζητήσαμε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Ακούσαμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις δυσκολίες τους, τις ανάγκες αλλά και τα όνειρά τους. Παρακολουθήσαμε τέσσερις ανθρώπους με συγκεκριμένες δυσκολίες να περιγράφουν την καθημερινότητά τους και καταλάβαμε ότι ήταν άνθρωποι σαν και μας με τα ίδια όνειρα και τις ίδιες ανάγκες για επικοινωνία και κατανόηση αλλά γι’ αυτούς ο δρόμος αυτός είναι πολύ πιο δύσβατος γιατί η κοινωνία δεν είναι φτιαγμένη για «νάνους», για άτομα που κινούνται με αμαξίδια, για ανθρώπους με νοητική στέρηση και για πρόσφυγες.

Το βράδυ ακολούθησε γεύμα σε παραδοσιακή ταβέρνα της πόλης όπου παρεβρέθηκε και ο διευθυντής του σχολείου. Μαθητές και καθηγητές απολαύσαμε τα γευστικά εδέσματα που μας πρόσφεραν και την αγάπη που μας περιέβαλαν.

Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου: Αφού συγκεντρωθήκαμε στο σχολείο, τα λεωφορεία μας περίμεναν για ένα ταξίδι στο πανέμορφο Πόρτο, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Πορτογαλίας.

Πρώτη στάση, το μουσείο φελλού, στο λιμάνι της πόλη Port Wine Cellarς . Για όλους μας ήταν μια πραγματική έκπληξη η διαδικασία παραγωγής του φελλού που αποτελεί και ένα από τα βασικότερα εξαγωγικά προϊόντα της Πορτογαλίας.

Στον ίδιο χώρο γευματίσαμε και στη συνέχεια περιηγηθήκαμε στο κέντρο της παλιάς πόλης που τη διασχίζει ο ποταμός Δούρος, στο επιβλητικό Δημαρχείο της πόλης, τον καθεδρικό ναό με την υπέροχη θέα ενώ διασχίσαμε την μεγάλη γέφυρα, έργο του Άιφελ, που δεσπόζει σ’ ολόκληρη την πόλη του Πόρτο.

Ήταν μια πόλη γεμάτη κόσμο, τουρίστες, μαγαζιά, πάγκους με σουβενίρ, μουσικές και αρώματα από τα γευστικά κρασιά της περιοχής.

Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου: Η μέρα ξεκίνησε πολύ παραγωγικά για τους μαθητές μας αφού παρακολούθησαν διάφορα μαθήματα και δραστηριότητες στο σχολείο, όπως αναρρίχηση, πειράματα στο εργαστήριο χημείας, ρομποτική και άλλα.

Οι μαθητές μας ξεχώρισαν για τη συνεργασία τους αλλά και τις χορευτικές τους ικανότητες αφού παρουσίασαν και έμαθαν και στα υπόλοιπα παιδιά συρτάκι και ζεϊμπέκικο.

Μετά από το γεύμα που είχαμε στην καντίνα του σχολείου, οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες παρουσίασαν τα μοντέλα επιχείρησης που δημιούργησαν ενώ εμείς οι καθηγητές αξιολογήσαμε όχι μόνο την παρουσίαση της κάθε ομάδας αλλά και την προώθηση της βασικής τους ιδέας καθώς και τη χρησιμότητα του μοντέλου που επέλεξαν.

Το απόγευμα οι γονείς των μαθητών μας ετοίμασαν μια φοβερή ποικιλία από φαγητά και γλυκά που έφτιαξαν οι ίδιοι καθώς και κρασιά.

Μια ομάδα καθηγητών μαζί με τον διευθυντή έπαιξαν και τραγούδησαν εξαιρετικά κομμάτια ενώ ένα παραδοσιακό συγκρότημα της πόλης μας διασκέδασε παίζοντας παραδοσιακά τραγούδια του τόπου.

Το πρόγραμμα έκλεισε με τις καλύτερες εντυπώσεις όχι μόνο για την οργάνωσή του αλλά και για την αγάπη του κόσμου, την εξαιρετική φιλοξενία των οικογενειών που αγκάλιασαν εμάς και τα παιδιά με ιδιαίτερη ζεστασιά.

Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου: Η ώρα της επιστροφής έφτασε. Πρωί-πρωί οι γονείς έφεραν τους μαθητές μας στο ξενοδοχείο. Με δάκρυα στα μάτια αποχαιρετούσε ο  ένας τον άλλο.

Όλοι έγιναν μια αγκαλιά, μια ζεστή συντροφιά και μια υπόσχεση ότι θα ξαναβρεθούν σύντομα.

Ήταν μια βδομάδα γεμάτη εμπειρίες, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, συγκίνηση, γέλιο, διασκέδαση και μάθηση. Συναντήθηκαν μαθητές και εκπαιδευτικοί από διαφορετικά μέρη και συνεργάστηκαν κάτω από την ομπρέλα του προγράμματος Erasmus+ της Ευρώπης, χτίζοντας δεσμούς φιλίας, αγάπης και αλληλεγγύης και βάζοντας τα θεμέλια για τη δημιουργία ενεργών Ευρωπαίων πολιτών.

Η κινητικότητα μέσα από τα μάτια των μαθητών.... εδώ.