ΔΕΥΤΕΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΛΕΤΟΝΙΑ
2η Κινητικότητα στην Λετονία
16-20/10/2023
Η 2η κινητικότητα του προγράμματος πραγματοποιήθηκε στο Gulbene της Λετονίας από τις 14-21 Οκτωβρίου 2023. Την παιδαγωγική ομάδα αποτελούσαν οι μαθητές Βαρελά Μαρία, Ιωαννίδη Στεργιανή, Λυμπούδης Αλέξανδρος, Πετρίδου Διαλεχτή, Τσελέπης Ιωάννης. Η ομάδα αναχώρησε από το αεροδρόμιο Μακεδονία στις 7.45 μμ. το Σάββατο 14 Οκτωβρίου για τη Ρίγα. Φτάσαμε στις 10.35μμ και διανυκτερεύσαμε σε ξενοδοχείο πλησίον του αεροδρομίου.
Την Κυριακή το πρωί μεταβήκαμε στη Ρίγα με λεωφορείο δημόσιας συγκοινωνίας. Περιηγηθήκαμε στην παλιά πόλη και συναντηθήκαμε με τις αποστολές της Ιταλίας, της Κροατίας και της Πορτογαλίας. Στις 3.15μμ αναχωρήσαμε με υπεραστικό λεωφορείο για το Gulbene μαζί με τις αποστολές και των άλλων τριών χωρών. Ήταν η ευκαιρία για την πρώτη γνωριμία. Κατά την άφιξή μας στο Gulbene το απόγευμα μας υποδέχθηκαν με χαρά στο σταθμό λεωφορείων οι οικογένειες που επρόκειτο να φιλοξενήσουν τους μαθητές. Επίσης, καθηγητές του σχολείου Upper Secondary School του Gulbene καλωσόρισαν τους συναδέλφους από τις συμμετέχουσες χώρες και τους οδήγησαν σε παραδοσιακό ξενοδοχείο της περιοχής, όπου προσφέρθηκε γεύμα. Τη Δευτέρα, 16 Οκτωβρίου, το πρωί πραγματοποιήθηκε η τελετή υποδοχής στην αίθουσα τελετών του σχολείου. Οι ομάδες καθηγητών και μαθητών από όλες τις συμμετέχουσες χώρες παρακολουθήσαμε αρχικά την παρουσίαση του σχολείου της Λετονίας, των ηθών και των εθίμων της χώρας, καθώς και στοιχείων που αφορούν την ιστορία και την οικονομία της.
Ακολούθησαν όμορφοι παραδοσιακοί χοροί από μαθητές του γυμνασίου που συστεγάζεται στο ίδιο κτίριο και παρουσίαση παραδοσιακών τραγουδιών της Λετονίας από τη χορωδία των μαθητών που τα απέδωσαν με ιδιαίτερο συναίσθημα.
Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν οι εργασίες που είχαν
προετοιμάσει οι μαθητές από όλες τις συμμετέχουσες χώρες με θέμα την ισότητα
των φύλων στον ιδιωτικό και δημόσιο εργασιακό τομέα και η ανάλυση του
οικονομικού μοντέλου SWOT. Στο βίντεο που ακολουθεί προβάλλεται η εργασία που παρουσίασε η ελληνική ομάδα μαθητών.
Μετά το διάλειμμα για γεύμα στην καφετέρια του σχολείου, πραγματοποιήθηκε μια σειρά από εργαστήρια διαφορετικών θεμάτων και αντικειμένων (τέχνη, ρομποτική, στερεότυπα, κινούμενα σχέδια, αθλήματα και αφίσες). Οι μαθητές με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα παρακολούθησαν διαδοχικά. Η παραμονή και η εργασία των μαθητών στο σχολείο ολοκληρώθηκε στις 5 το απόγευμα.
Ακολούθως οι καθηγητές περιηγήθηκαν στο κέντρο της πόλης και ολοκλήρωσαν την ημέρα με δείπνο σε εστιατόριο της περιοχής, μέσα στο όμορφο δάσος.
Την Τρίτη 17 Οκτωβρίου οι παιδαγωγικές ομάδες αναχώρησαν στις 8.30 από το σχολείο με τρία λεωφορεία για το παλάτι Stameriena.Ήταν ένα υπέροχο κτίριο που χτίστηκε από το 1835 έως το 1843 στην ιστορική περιοχή Vidzeme, στη βόρεια Λετονία, δείγμα της αρχιτεκτονικής του τόπου γεμάτο με ιδιαίτερα αντικείμενα χρηστικά και διακοσμητικά και μνημεία του παρελθόντος των ιδιοκτητών.
Εκεί όλοι χωρίστηκαν σε ομάδες: οι μαθητές έπαιξαν ένα παιχνίδι αναζήτησης σημαντικών στοιχείων για την ιστορία του κτιρίου υπό τον συντονισμό ειδικής εκπαιδευτικού.
Οι καθηγητές ξεναγήθηκαν από την υπεύθυνη ξεναγό και περιηγήθηκαν στη γύρω περιοχή, ενώ επισκέφθηκαν και τον ορθόδοξο ναό του Αλεξάντερ Νιέφσκι. Το φυσικό τοπίο ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακό με δάση, πράσινο λιβάδι και μια πανέμορφη λίμνη. Εν συνεχεία, πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας των εκπαιδευτικών εντός του αρχοντικού. Παράλληλα, οι ομάδες των μαθητών ανά χώρα συμμετείχαν σε παιχνίδια σύσφιξης σχέσεων και σε δύο εργαστήρια με θέμα τη συμπερίληψη και την ισότητα. Στο τέλος παρουσίασαν ομαδοσυνεργατικά το θέμα της ισότητας των δύο φύλων με αναφορές στις χώρες τους.
Το μεσημέρι επιστρέψαμε στο σχολείο και ακολούθησε γεύμα στην τραπεζαρία. Στις 2 το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε συνάντηση στην αίθουσα εκδηλώσεων. Εκεί ένας καθηγητής από την ομάδα της Κροατίας παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζεται ένα ¨business model¨ και έδωσε οδηγίες στους μαθητές πώς να εργαστούν την επόμενη μέρα σχεδιάζοντας την επιχείρησή τους με στόχο πάντα την προώθηση της ισότητας.
Στη συνέχεια παρουσιάστηκε η τελευταία δραστηριότητα της ημέρας από τη συντονίστρια του προγράμματος για τη Λετονία: οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες μικτές (με μέλη από όλες τις χώρες) και επισκέφτηκαν για την επόμενη ώρα (έως τις 3.15 μμ) τοπικές επιχειρήσεις και οργανισμούς, όπου πραγματοποίησαν συνεντεύξεις για το θέμα της ισότητας. Έτσι, οι μαθητές ξεχύθηκαν στους δρόμους της πόλης πεζοί, για να μεταβούν στο δήμο, στην αστυνομία, στη βιβλιοθήκη κ.α. Ακολούθως, μαθητές και καθηγητές συναντηθήκαμε σε κατάστημα – πολιτιστικό κέντρο της περιοχής, όπου ο χώρος διέθετε γλυκά και έργα μικροτεχνίας για τους επισκέπτες.
Εκεί οι ομάδες σε έναν ειδικά διαμορφωμένο και καλόγουστο χώρο κάθισαν σε στρογγυλά τραπέζια και συνέθεσαν τα πορίσματα της έρευνάς τους δημιουργώντας παρουσιάσεις με ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
Ακολούθησε παρουσίαση των εργασιών από κάθε ομάδα και συζήτηση για τα συμπεράσματα των συμμετεχόντων. Τον συντονισμό της δράσης είχε η ιδιοκτήτρια της επιχείρησης και παλιά μαθήτρια του σχολείου του Gulbene, η οποία χρησιμοποίησε την προσωπική της εμπειρία στην αγορά εργασίας για να προβληματίσει και να εμπνεύσει τους μαθητές. Η συνάντηση εργασίας έληξε στις 5.40 μ.μ και οι μαθητές αναχώρησαν μετά από μια ιδιαίτερα πλούσια σε εμπειρίες ημέρα.
Την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου, από τις 8.30 έως τις 11.20 το πρωί οι ομάδες εργασίας των μαθητών προχώρησαν στον σχεδιασμό του δικού τους σχεδίου επιχείρησης. Στις 11.30π.μ. καθηγητές και μαθητές αναχωρήσαμε με λεωφορεία για το Sveki Basic School, σχολείο για άτομα με ειδικές ανάγκες. Μετά την άφιξή μας φωτογραφηθήκαμε στην είσοδο του σχολείου και γευματίσαμε στην τραπεζαρία του.
Ακολούθησε όμορφη εκδήλωση υποδοχής στην αίθουσα τελετών, όπου ο διευθυντής μας καλωσόρισε και παρουσίασε το σχολείο και τον τρόπο λειτουργίας του. Ιδιαιτερότητά του ήταν η παροχή τόσο γενικής όσο και επαγγελματικής εκπαίδευσης στους μαθητές του. Στη συνέχεια μαθητές και καθηγητές χωρισμένοι σε δύο ομάδες συμμετείχαμε διαδοχικά σε τρεις διαφορετικές δραστηριότητες στα εκπαιδευτικά εργαστήρια του σχολείου: ζαχαροπλαστική, ξυλοκατασκευές με πυρογράφο και κατασκευή κορνίζας για την ομαδική φωτογραφία που τραβήξαμε κατά την άφιξή μας και είχε ήδη εκτυπωθεί! Ακολούθησε εντυπωσιακή παρουσίαση παραδοσιακών λετονικών χορών από μαθητές του SVEKI School που παρακίνησαν και τους επισκέπτες μαθητές να συμμετέχουν με μεγάλη επιτυχία!.
Μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης οι αποστολές επέτρεψαν στο σχολείο στο Gulbene. Εκεί έγινε παρουσίαση των «business models» που είχαν σχεδιάσει με μεράκι οι ομάδες των μαθητών και ακολούθησε ψηφοφορία των καθηγητών σε ειδικά απαντητικά φύλλα. Η αγωνία για τα αποτελέσματα θα παρατεινόταν ως την επομένη.
Την Πέμπτη 19 Οκτωβρίου, στις 8.30 το πρωί μαθητές και καθηγητές αναχωρήσαμε από το σχολείο για το Lizums. Εκεί επισκεφθήκαμε την επιχείρηση Avoti, βιομηχανία επεξεργασίας ξύλου, κατασκευής επίπλων και παραγωγής πέλετ. Οι ομάδες ενημερώθηκαν για τον δασικό πλούτο της χώρας, τον τρόπο επεξεργασίας του ξύλου, τη συμπερίληψη ουκρανών μεταναστών στην παραγωγή, τη θέση των γυναικών στην εργασία και τη συνεργασία με ξένες εταιρείες, όπως η ΙΚΕΑ. Ακολούθησε περιήγηση στους σύγχρονους χώρους του εργοστασίου που εντυπωσίασε τα παιδιά.
Οι ομάδες επέστρεψαν στο Gulbene στις 11.30. Στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου έγινε παρουσίαση της επόμενης κινητικότητας του προγράμματος, που θα γίνει τον Απρίλιο του 2024 στη Σικελία. Μαθητές από την ομάδα της Ιταλίας παρουσίασαν το σχολείο τους και την περιοχή τους. Ακολούθησε γεύμα και στις 2 το μεσημέρι αναχωρήσαμε για το Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας για άτομα με νοητική υστέρηση. Ο χώρος βρίσκεται στις παρυφές της κωμόπολης. Εκεί οι μαθητές συμμετείχαν σε εργαστήρια ζωγραφικής, μαγειρικής και παιχνιδιών από ξύλο. Οι καθηγητές ξεναγηθήκαμε στις εγκαταστάσεις από την υπεύθυνη εκπαιδευτικό του ιδρύματος. Οι ομάδες παρέμεναν στον χώρο έως τις 4 το απόγευμα.
Οι γονείς των μαθητών του σχολείου υποδοχής παρέθεσαν πλούσιο
γεύμα με παραδοσιακά εδέσματα, ενώ μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς χορέψαμε
και διασκεδάσαμε μαζί υπό τους ήχους παραδοσιακής λετονικής μουσικής που έπαιξε
μουσικό συγκρότημα της περιοχής. Άνθρωποι κάθε ηλικίας και πολλών εθνοτήτων έδωσαν
τα χέρια και απόλαυσαν τους ζωηρούς λετονικούς χορούς.
Το πρωί της Παρασκευής 20 Οκτωβρίου οι παιδαγωγικές ομάδες των έξι χωρών συγκεντρωθήκαμε έξω από το σχολείο για τον τελικό αποχαιρετισμό. Η συγκίνηση ήταν στα μάτια και στις αγκαλιές όλων. Στη συνέχεια επιβιβαστήκαμε σε τρία λεωφορεία και αναχωρήσαμε για την πρωτεύουσα της Λετονίας, τη Ρίγα. Εκεί επισκεφτήκαμε τη Science Academy και ανέβηκαμε στην κορυφή του ψηλού πύργου, για να θαυμάσουμε τη μαγευτική θέα της πόλης. Έπειτα, μεταβήκαμε στο εστιατόριο-πολυχώρο Lido και απολαύσαμε γεύμα με παραδοσιακό φαγητό. Ακολούθως, με τα λεωφορεία πήγαμε στο ξενοδοχείο και εκεί αποχαιρετίσαμε τις παιδαγωγικές ομάδες της Λιθουανίας και της Κροατίας που θα έφευγαν νωρίτερα για την πατρίδα τους. Η κάθε ομάδα αξιοποίησε τον διαθέσιμο χρόνο για να επισκεφθεί τα κύρια αξιοθέατα της πρωτεύουσας. Έτσι, επισκεφθήκαμε το κέντρο της παλιάς πόλης, την κεντρική σκεπαστή αγορά, το Μνημείο Ελευθερίας και το Σπίτι των Μαύρων Κεφαλών.
Η ελληνική αποστολή αναχώρησε το Σάββατο στις 2 το μεσημέρι για τη Θεσσαλονίκη με τις καλύτερες εντυπώσεις. Όλοι συμφωνήσαμε πως ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία που μας έφερε σε επαφή με έναν διαφορετικό πολιτισμό, με μια άλλη γωνιά της Ευρώπης με γνωρίσματα την ευγένεια, την οργάνωση και τον σεβασμό. Η ομορφιά του τόπου μας μάγεψε και η χαρά της φιλίας με τους ανθρώπους που γνωρίσαμε ήταν το σημαντικότερο όλων.
Εντυπώσεις μαθητών.
Ιωαννίδη Στεργιανή: Η Λετονία ήταν μια πολύ όμορφη χώρα, με επιβλητικά κτίρια και ωραία τοπία. Όλα τα παιδιά ήταν φιλόξενα και φιλικά. Μου άρεσαν οι δράσεις που κάναμε σε συνάρτηση με το θέμα του προγράμματος και το γεγονός πως είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε πώς λειτουργεί η ισότητα των φύλων σε άλλες χώρες. Ήταν μια μοναδική εμπειρία, ένα υπέροχο ταξίδι που πέρα από τις γνώσεις με βοήθησε να διασκεδάσω.
Λυμπούδης Αλέξανδρος: Με εντυπωσίασε ο πολιτισμός και η όμορφη φύση που έχει η χώρα. Η φιλοξενία που δέχτηκα ήταν μια μεγάλη και ζεστή αγκαλιά. Νιώθω πολύ τυχερός που είχα αυτή την ευκαιρία να συμμετέχω στο πρόγραμμα, γιατί μου έδωσε αξέχαστες εμπειρίες.
Πετρίδου Διαλεχτή: Μου άρεσε πάρα πολύ η φύση της χώρας, αλλά και η χρήση της τεχνολογίας, καθώς ήταν παντού! Οι άνθρωποι ήταν φιλόξενοι και ευγενικοί. Η οικογένεια με υποδέχτηκε με πολύ αγάπη και με φρόντιζαν σαν μέλος της οικογένειάς τους. Τα παιδιά είχαν πάρα πολύ πλάκα! Και ακόμη και μετά το πρόγραμμα του σχολείου είχαν δικές τους ξεχωριστές ιδέες για να γεμίσουμε τις μέρες μας. Η εμπειρία ήταν ξεχωριστή και είμαι χαρούμενη που επέλεξα να είμαι σ’ αυτήν.
Βαρελά Μαρία: Στη Λετονία πέρασα πολύ όμορφες στιγμές. Ειδικότερα η χώρα, αν και κρύα, ήταν πανέμορφη και θα ήθελα να την ξαναεπισκευθώ. Ακόμη έκανα φιλίες με παιδιά από διάφορες χώρες. Το φαγητό, όμως, δεν μου άρεσε καθώς δεν έχω συνηθίσει αυτή την κουζίνα.
Η κινητικότητα μέσα από τα μάτια των μαθητών...
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου